Przez najbliższe dwa lata Gmina Kisielice wspólnie z Fundacją Edukacji i Rozwoju z Iławy będzie realizować projekt "Kreatywna edukacja". Dofinansowanie w wysokości aż 1 686 496,34zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dzięki tym środkom aż 165 uczniów i uczennic Zespołu Szkół w Kisielicach weźmie udział w zajęciach pozalekcyjnych, projektach i wyjazdach edukacyjnych. Będą podnosić kwalifikacje z języków obcych, nauk matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych, ICT oraz zdobywać umiejętności niezbędne do poruszania się na rynku pracy.

Ponadto aż 55 nauczycieli i nauczycielek Zespołu Szkół w Kisielicach weźmie udział w profesjonalnych szkoleniach. Dowiedzą się, jak prowadzić zajęcia metodą eksperymentu, kreatywnie i innowacyjnie oraz z wykorzystaniem ICT. Nauczyciele zdobędą także wiedzę, jak być couchem i trenerem dla swoich podopiecznych.

Realizacja projektu oznacza także profesjonalne i nowoczesne wyposażenie pracowni szkolnych Zespołu Szkół: geograficznej, biologicznej, matematycznej i chemicznej, w sprzęt i pomoce dydaktyczne o wartości blisko pół miliona zł.

images/Kisielice/Loga/2017/logo_projekt_szkoly.jpg 

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Gmina Kisielice pozyskała milion sześćset tysięcy złotych. Są to środki unijne na rzecz realizacji projektu „Kreatywna edukacja”. Warto zaznaczyć, że gmina nie wnosi żadnego wkładu finansowego.

Projekt będzie realizowany przez dwa lata w Zespole Szkół w Kisielicach. Dzięki temu szkoła doposażona zostanie w najnowocześniejszy sprzęt technologii informacyjno-komunikacyjnej. Uczniowie będą mieli możliwość rozwijania zainteresowań z zakresu informatyki, matematyki, chemii, geografii, przyrody, przedmiotów humanistycznych, języków obcych, czy wyjazdów edukacyjnych. Nauczyciele Zespołu Szkół także skorzystają prowadząc zajęcia w ramach tego projektu.

 

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej składam w imieniu własnym i władz gminy Kisielice najserdeczniejsze życzenia wszystkim nauczycielom, wychowawcom i pracownikom szkoły.

Praca nauczyciela to trudne wyzwanie wymagające cierpliwości i wiele poświecenia. To dzięki Państwa zaangażowaniu i umiłowaniu zawodu kolejne pokolenia mogą pogłębiać wiedzę i kształtować umysły. A współczesna edukacja stawia przed Wami coraz większe wymagania, nowe obowiązki i kolejne zmiany w systemie oświaty,

Dziś, w tym szczególnym dniu życzę Państwu wytrwałości, spokojnej pracy wykonywanej w poczuciu bezpieczeństwa i stabilizacji, aby codzienne zaangażowanie i życie sprawami szkoły znalazły trwałą wdzięczność uczniów.

Burmistrz Kisielic

/-/ Rafał Ryszczuk

W 12 Szkołach Podstawowych w kl. V-VI (w Suszu, , Piotrkowie, Lubnowych, Jawtach Wielkich, Wikielcu, Goryniu, Kisielicach, Kazanicach, Rożentalu, Prątnicy, w Iławie w SP nr 4, SP nr 3) i 8 Gimnazjach (Samorządowym Gimnazjum nr 2 w Iławie, Zespole Placówek Szkolno-Wychowawczych w Iławie, w Kazanicach, Prątnicy, Ząbrowie, Dobrzykach, Kisielicach i Zalewie) powiatu iławskiego.Nauczyciele i pedagodzy szkolni, przeszkoleni przez pracowników Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Iławie, realizowali w roku szkolnym 2015/16 już X edycję programu edukacyjnego „Trzymaj formę”, zainicjowanego przez Państwową Inspekcję Sanitarną i Polską Federację Producentów Żywności a dotyczącego propagowania racjonalnego żywienia i aktywności fizycznej wśród uczniów i rodziców.

W trzech szkołach, tj. w Samorządowym Gimnazjum nr 2 w Iławie , Gimnazjum Samorządowym w Ząbrowie i Zespole Szkół w Kisielicach nauczyciele wraz z uczniami realizowali własne projekty uwzględniające tematykę programu, w pozostałych szkołach podejmowali różne działania na te tematy. W szczególności uświadamiali znaczenie spożywania zbilansowanej diety, czyli prawidłowo jakościowo i ilościowo skomponowanej diety oraz znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia. Propagowane były również m. in. wybrane elementy edukacji konsumenckiej, znakowanie produktów wartością odżywczą (GDA), zdobywanie przez uczniów umiejętności czytania i rozumienia etykiet środków spożywczych.

Program realizowano poprzez:
• Organizację zajęć, pokazów lub warsztatów kulinarnych – w 10 szkołach,
• Spożywanie drugiego śniadania wspólnie, uczniów z nauczycielami – w 9 szkołach,
• Konsultacje z rodzicami istoty problemu właściwego żywienia – w 14 szkołach,
• Układanie jadłospisów zgodnie z zasadami zbilansowanej diety – w 15 szkołach,
• Organizowanie zajęć praktycznych, warsztatów z edukacji konsumenckiej – w 6 szkołach,
• Spotkania z ekspertem, specjalistą z zakresu żywienia – w 6 szkołach
• Organizacja dodatkowych zajęć ruchowych/sportowych – w 19 szkołach,
• Rodzice aktywnie pomagali lub uczestniczyli w organizacji/realizacji projektu – w 11 szkołach.

Szkoły współpracowały w ramach realizacji programu z różnymi instytucjami, organizacjami i partnerami, jak samorządy lokalne, sołtysi, Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, ośrodki kultury, placówki służby zdrowia, Polski Czerwony Krzyż, Koła Gospodyń Wiejskich, Orliki, kluby sportowe, ośrodki sportu i rekreacji, zakłady pracy, straż pożarna, policja, gospodarstwa agroturystyczne. Program będzie kontynuowany w przyszłym roku szkolnym w dotychczasowych oraz nowych szkołach.

Iwona Marchlewska
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Iławie

 

Rozpoczęcie nauki w szkole to przełomowy moment w życiu dziecka i jego rodziny. Najbliższe lata będą dla dziecka okresem zdobywania wiedzy, ale także istotnym czasem dla jego zdrowia. W tym wieku kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które umacniają zdrowie lub mu szkodzą.Dziecko powinno być tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiało żyć zdrowo i bezpiecznie. Wyposażając przyszłych uczniów w potrzebne przybory i sprzęty, warto zapoznać się z ważnymi informacjami na ten temat.

 

Załączniki:
1. Informacja dot. szkoły
2. Informacja dot. domu

Celem  programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych i wspieranie rozwoju edukacyjnego uczniów przez dofinansowanie zakupu podręczników. Rada Ministrów przyjęła uchwałę i rozporządzenie w tej sprawie, które weszły w życie 19 lipca 2016 roku.

Program zakłada także m.in. wsparcie w zakresie zakupienia materiałów edukacyjnych dla:

  • uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
  • uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Wyprawka Szkolna jest pomocą w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego lub  podręczników do kształcenia w zawodach dopuszczonych do użytku szkolnego i objęci zostaną uczniowie:

  • słabowidzący,
  • niesłyszący,
  • słabosłyszący,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona w pkt 1–7 – posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty”, uczęszczających w roku szkolnym 2016/2017 do szkół dla dzieci i młodzieży do: klasy VI szkoły podstawowej, klasy III gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, technikum lub szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do klasy VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, klas III–VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, klas III–VI ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, klas III i VI–IX ogólnokształcącej szkoły baletowej, lub liceum plastycznego.

W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną
z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających w roku szkolnym 2016/2017 do szkół dla dzieci i młodzieży do: klas I–III i VI szkoły podstawowej, klasy III gimnazjum, lub szkoły ponadgimnazjalnej – dofinansowanie obejmuje również zakup materiałów edukacyjnych, o których mowa w art. 3 pkt 24 ustawy w przypadku, gdy uczniowie ci nie korzystają z podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, zapewnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o którym mowa w art. 22ad ust. 1 ustawy.

Dofinansowanie zakupu podręczników, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także zakupu materiałów edukacyjnych, określone zostało w TABELI.

Składanie wniosków – terminy i wymagania

Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników, jest udzielana na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka) lub pełnoletniego ucznia, albo na wniosek nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby, za zgodą rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka) lub pełnoletniego ucznia. Wniosek składa się do dyrektora szkoły, do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2016/2017 w terminie do 09 września 2016r.

Do wniosku należy dołączyć kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego o którym mowa w art. 71b ust. 3(opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa zalecane formy kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego.) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.).

Podstawy prawne opisujące szczegółowo program „Wyprawka szkolna”.

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych. (Dz. U. poz. 1045).
  • Uchwała Nr 82/2016 Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2016 r. – „Wyprawka szkolna”.

 

Załączniki:
1. Tabela określająca wysokość dofinansowani
2. Uchwała Nr 82/2016 Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2016 r. – „Wyprawka szkolna”.
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych