Komunikat Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie

W 2018 roku w związku z kolejną „AKCJĄ PIT” tradycyjnie pracownicy Urzędu Skarbowego w Iławie pełnić będą dyżur w Urzędzie Miejskim w Kisielicach w dniach 21.03.2018r. i 18.04.2018r. w godzinach od 9:00 do 13:00

 

U osób tych można będzie:
- zaopatrzyć się w druki zeznań podatkowych
- złożyć zeznania podatkowe
- otrzymać informację w zakresie wypełniania zeznań
- możliwość wysyłki zeznań drogą elektroniczną

 

KRUS konkurs 001Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprasza właścicieli gospodarstw rolnych do udziału w XVI edycji Ogólnokrajowego Konkursu Bezpieczne Gospodarstwo Rolne.

XVI Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne uzyskał Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości
1918-2018.

Od 2003 r. Konkurs organizowany jest przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Państwową Inspekcją Pracy. W 2018 roku jednym z organizatorów jest również Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W piętnastu dotychczasowych edycjach udział wzięło ponad 18 tysięcy gospodarstw indywidualnych. Laureaci Konkursu otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe i finansowe – w ubiegłym roku zwycięzca został uhonorowany ciągnikiem o mocy 55 KM. 

Celem Konkursu jest promocja zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym. Udział w Konkursie mogą brać zarówno duże, jak i małe gospodarstwa rolne. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie: www.krus.gov.pl/prewencja.

Właściciele zgłaszanych gospodarstw mają okazję do zaprezentowania swoich warsztatów pracy i osiągnięć zawodowych, zdobycia cennych nagród, a także poddania gospodarstwa profesjonalnemu audytowi bezpieczeństwa pracy, który przeprowadzą komisje konkursowe. Podczas eliminacji sprawdzą one, czy zasady ochrony zdrowia i życia są stosowane w ocenianym gospodarstwie, a także czy wyeliminowane są w nim zagrożenia wypadkowe. W skład komisji konkursowych wchodzą specjaliści z zakresu bhp w rolnictwie, reprezentujący Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Państwową Inspekcję Pracy, Ośrodki Doradztwa Rolniczego, Ochotniczą Straż Pożarną i inne instytucje działające w środowisku wiejskim. Zastosowanie się do ich rad i uwag przyczynia się do wyeliminowania wielu zagrożeń, a tym samym do zmniejszenia ryzyka wypadków i chorób zawodowych rolników oraz ich rodzin.

Ważne terminy:
31.03.2018 r. - upływa termin zgłaszania udziału w konkursie
25.05.2018 r.- zakończenie etapu regionalnego konkursu
15.06.2018 r. - zakończenie etapu wojewódzkiego
09.07-27.07.2018 r. - wizytacja gospodarstw finałowych.

Zgłoszenie udziału i dodatkowe informacje udzieli najbliższa jednostka terenowa KRUS lub Oddział Regionalny KRUS.

Załączniki:
1. Regulamin konkursu - pobierz

plakat kleszcze 001W ciągu ostatnich 10 lat liczba wypłaconych odszkodowań z tytułu uszczerbku na zdrowiu wskutek choroby zawodowej zwiększyła się ze 105 do 268 ( prawie -3 krotnie). Spowodowane to było przede wszystkich wzrostem liczby zachorowań na choroby zakaźne odzwierzęce, głównie na boreliozę: z 58 przypadków do 197.

Przyczyny wzrostu notowanej liczby zachorowań na choroby odkleszczowe rolników:
• wzrost populacji kleszczy i osobników zakażonych krętkami boreliozy;
• doskonalsze metody diagnostyczne.

Zapobieganie chorobom odkleszczowym.
Najpewniejszym sposobem zapobiegania zachorowaniu jest niedopuszczenie do kontaktu z tym pajęczakiem, co jest trudne z uwagi na specyfikę środowiska pracy rolnika.

Istnieją jednak sposoby, które zmniejszają ryzyko ukąszenia kleszcza i mianowicie należy:
• możliwie szczelnie okrywać ciało: koszula z długim rękawem i kołnierzem, spodnie z długimi nogawkami, kryte buty, wysokie skarpety, nakrycie głowy – szczególnie podczas wykonywania prac polowych oraz w lesie;
• nie siadać bezpośrednio na trawie, pniach;
• unikać wysokich traw i zarośli – chodzić po przetartych ścieżkach;
• zachować wzmożoną ostrożność w okresach aktywności kleszczy, tj. między majem a listopadem;
• stosować środki odstraszające kleszcze;
• po powrocie do domu dokładne sprawdzić całe ciało.

Jeżeli na skórze znajduje się żerujący kleszcz należy go jak najszybciej usunąć. Wprawdzie do zakażenia dochodzi zazwyczaj nie wcześniej niż 24 h od ukłucia, to niemniej każda mijająca godzina zwiększa ryzyko zachorowania nie tylko na boreliozę, ale też na odkleszczowe zapalenie opon mózgowo –rdzeniowych.

Jak usunąć kleszcza?

Kleszcza należy usunąć za pomocą pęsety, przy czym należy:
• wysterylizować spiczastą pęsetę do usuwania kleszczy;
• uchwycić kleszcza pęsetą, jak najbliżej powierzchni skóry;
• delikatnie, ale stanowczo pociągnąć przeciwnie do kierunku wkłucia, aż do wyciągnięcia jego główki;
• po wyjęciu kleszcza umieścić go na kartce papieru i sprawdzić, czy został usunięty w całości;
• miejsce po usunięciu kleszcza należy przemyć środkiem odkażającym;
• po usunięciu kleszcza dokładnie umyć ręce, najlepiej antybakteryjnym mydłem.

Czego nigdy NIE robić podczas usuwania kleszcza?
• nie łapać kleszcza za jego obrzęknięty brzuch, nie starać się go dusić wazeliną, masłem, lakierem do paznokci, benzyną lub alkoholem, ponieważ istnieje ryzyko wyciśnięcia
do organizmu zainfekowanej treści żołądka;
• nie przekręcać kleszcza, ponieważ jego głowa pozostanie w ciele człowieka;
• nie usuwać kleszcza gołymi rękami.

Jeżeli istnieje podejrzenie, że kleszcz nie został usunięty w całości lub jeśli po usunięciu występują u ukąszonego jakiekolwiek niepokojące objawy, należy skonsultować się z lekarzem. Ważna jest obserwacja organizmu osoby ukąszonej, ponieważ początkowe objawy boreliozy u ludzi mylone są często ze stanami grypowymi. Charakterystycznym objawem zakażenia boreliozą jest rumień, który może pojawić się na skórze u części osób. W dłuższej perspektywie czasowej mogą pojawić się oznaki zapalenia stawów, nieprawidłowości pracy serca, problemy z pamięcią krótkotrwałą, trudności z koncentracją, czy porażenie nerwu twarzowego, ale również takie objawy jak zaburzenia snu, duszności, dezorientacja, nagłe problemy ze słuchem, czy inne nawracające i nagłe objawy, które wcześniej nie występowały.

Więcej informacji na stronie: www.krus.gov.pl/zadania-krus/prewencja.

kurs kombajn

Poradnik zachowań podczas silnych mrozów i intensywnych opadów śniegu

Po pierwsze – prawidłowy ubiór.

  • Najbardziej na uraz termiczny narażone są odsłonięte części ciała: twarz, uszy, dłonie i stopy. 
  • Ubieraj się ciepło, w kilka warstw odzieży tak, by łatwo było zdjąć sweter, gdy się spocisz w trakcie np. wysiłku.
  • Załóż nieprzewiewną kurtkę z kapturem, czapkę, szalik, rękawiczki.
  • Załóż nieprzemakalne buty.
  • Pamiętaj, że ciasne buty pogarszają ukrwienie stóp.

Po drugie: zwróć uwagę na dziecko

  • Niska masa ciała sprzyja szybkiej utracie ciepła.
  • Dziecko powinno być ubrane wielowarstwowo, na cebulkę.
  • Pilnuj, by nosiło zimą czapkę (przez głowę tracimy 30 proc. ciepła!).
  • Pilnuj zmiany skarpet i koszulek po lekcjach WF na suche.
  • Nie pozwól dziecku wyjść zimą bez ciepłego śniadania.
  • Zabieraj na spacer dodatkowe rękawiczki na zmianę dla najmłodszych.
  • Uczulaj dziecko na właściwe oddychanie (przez nos a nie usta).

Temperatura poniżej -15 stopni Celsjusza jest przeciwwskazaniem do spaceru z małym dzieckiem.

Po trzecie: unikaj alkoholu i papierosów

Przed wyjściem na zewnątrz i w czasie pobytu na świeżym powietrzu nie należy pić alkoholu, gdyż silnie rozszerza naczynia, co sprzyja utracie ciepła bez uczucia mrozu. Palenie papierosów przyspiesza utratę ciepła przez skurcz naczyń krwionośnych.
Większość przypadków zamarznięć związanych jest ze spożywaniem alkoholu.

Po czwarte unikaj sytuacji sprzyjających odmrożeniom, np. braku ruchu np. na przystanku, forsownych wypraw w trudno dostępne miejsca;

Nie należy wybierać się na zimowe wycieczki samemu. W grupie jest bezpieczniej.  Gdy czujemy się zmęczeni, głodni, coś nam zacznie dolegać nie wychodźmy na zewnątrz.

Po piąte właściwie przygotuj się do wyjścia z domu.
Nie wychodź na mróz głodny. Przed wyjściem zjedz kaloryczny posiłek. Możesz zabrać ze sobą termos z gorącą herbatą.Zabezpiecz skórę twarzy i rąk przed mrozem (tłustym kremem, nie należy używać nawilżającego!)

Po szóste w przypadku odmrożenia udziel właściwej pomocy
Powierzchowne zmiany w odmrożeniach pierwszego stopnia objawiają się zblednięciem i ograniczeniem ruchów, bez zaburzeń czucia. Właściwa pomoc przy odmrożeniu polega na stopniowym przywróceniu prawidłowej temperatury wychłodzonym tkankom: otuleniu poszkodowanego kocem, podanie do picia słodkiej, gorącej herbaty. Dopuszczalne jest podanie niewielkiej ilości alkoholu. Można zanurzyć odmrożone miejsce w letniej wodzie. Ogrzewać należy stopniowo i powoli. Nie wolno nacierać odmrożonych części ciała śniegiem ani alkoholem!

Po siódme w przypadku dużych odmrożeń (krwiste pęcherze oraz nasilony obrzęk) należy jak najszybciej udać się do lekarza.

ZAWSZE, w trakcie silnych mrozów, jeśli zauważysz kogoś, kto wygląda na osłabionego zainteresuj się tą osobą, sam udzielając jej pomocy lub poinformuj odpowiednie służby o zaistniałej sytuacji,  dzwoniąc pod numer 112.

Główny Inspektor Sanitarny

W okresie zwiększonej zachorowalności na grypę, należy szczególnie pamiętać o zasadach dotyczących zarówno zdrowego stylu życia, jak też prostych czynnościach higienicznych, które mogą uchronić przed zachorowaniem. Grypa jest ostrą chorobą wirusową, która przenosi się drogą kropelkową, bądź też przez kontakt bezpośredni z zakażoną osobą lub ze skażonymi powierzchniami.

Pamiętać należy, że wirusy grypy poza organizmem żywym mogą przetrwać kilka godzin (średnio 2-3 godziny). Charakterystyczny jest dla niej gwałtowny początek. W ciągu około 24-48 godzin od zakażenia pojawiają się pierwsze objawy: wysoka gorączka, nawet do 39.5°C, dreszcze, bóle mięśniowo-stawowe, ból głowy, kaszel, ogólne osłabienie, ból gardła i katar. U niektórych chorych, zwłaszcza u dzieci może wystąpić biegunka i bóle brzucha.

Zalecenia dotyczące zdrowego stylu życia wpływające na potęgowanie i umacnianie zdrowia

1.Odpowiedni ubiór
Ubierać się odpowiednio do pogody, tak by organizm nie przegrzewał się i nie pocił podczas wysokich temperatur na zewnątrz i wewnątrz pomieszczeń np. w domu, w szkole i innych miejscach. Nie należy również pozwolić na to, by organizm został wyziębiony podczas niskich temperatur i niekorzystnej aury. Należy zadbać o odpowiedni ubiór, najlepiej składający z kilku warstw ubrań czyli na tzw. cebulkę, ze szczególnym zwróceniem uwagi na okrycie głowy, szyi, tułowia (okolic nerek), a także na ciepłe i nieprzemakalne obuwie.

2. Urozmaicona dieta bogata w składniki odżywcze, witaminy i minerały
W diecie wzmacniającej odporność nie powinno zabraknąć białka, szczególnie zawartego w chudym mięsie, drobiu, rybach, jajach i serach. Szczególną rolę odgrywają tu także witaminy: C, A, E zawarte przede wszystkim w świeżych owocach i warzywach oraz witamina D, która jest produkowana pod wpływem promieniowania słonecznego padającego na skórę oraz występuje w tłuszczach, dobrym źródłem są np. ryby morskie i jajka. Istotne są też składniki mineralne takie jak cynk, żelazo, magnez, selen. W diecie nie powinno zabraknąć błonnika. Zaleca się ok. 2 litry płynów na dzień, należy pić wodę, a także mleko i napoje mleczne, fermentowane (550g/dzień). Bardzo ważne jest, abyśmy spożywali przed wyjściem z domu śniadanie, II śniadanie w szkole i w pracy oraz ciepły posiłek na obiad w szkole lub po powrocie do domu. Kolacja powinna być lekkostrawna, spożywana minimum 2 godziny przed snem.

3. Aktywność fizyczna i zabawa
Zaleca się, aby codziennie, niezależnie od pogody, spędzać przynajmniej godzinę na powietrzu (zalecane są spacery). Należy zachęcać dzieci i młodzież do jak najczęstszej aktywności fizycznej.W okresie wzrostu i rozwoju młodych osób należy unikać zbyt forsownych, mocno obciążających sportów. Wskazane jest także od czasu do czasu zmieniać klimat i otoczenie.

4. Sen i odpoczynek
Nic tak nie regeneruje i nie wzmacnia sił organizmu, a co za tym idzie również odporności, jak właściwa ilość snu, w wywietrzonym wcześniej pomieszczeniu. Optymalna dawka nocnego odpoczynku w przypadku dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest większa niż u dorosłego i wynosi 9-11 godzin na dobę.

5. Higiena
Należy utrzymywać higienę osobistą i otoczenia. Zmieniać regularnie bieliznę osobistą oraz pościel. Ważne jest również systematyczne wietrzenie pomieszczeń. Ponadto należy mieć przy sobie zawsze jednorazowe chusteczki higieniczne i systematycznie, w miarę potrzeby, oczyszczać nos z wydzieliny (najpierw z jednej dziurki nosa, potem z drugiej).

Podstawowe zalecenia:
- myć ręce przez 20-30 sekund mydłem pod bieżącą, ciepłą wodą, także między palcami, wielokrotnie w ciągu dnia;
- unikać dotykania błon śluzowych ust, oczu i nosa;
- zachować odległość (1-2 metry) od innych osób podczas kichania i kasłania;
- zasłaniać nos jednorazową chusteczką higieniczną podczas kichania i usta podczas kasłania, wyrzucać ją do kosza po jednokrotnym użyciu;
- umyć ręce pod bieżącą wodą po kasłaniu lub kichaniu;
- unikać kontaktu z osobami, które kichają i kaszlą;
- w okresie zwiększonych zachorowań na grypę unikać przebywania w miejscach skupisk ludzi (typu: kino, dyskoteka, centrum handlowe, hala sportowa itp.)
- spędzać wolny czas na świeżym powietrzu;
- wietrzyć mieszkania i inne pomieszczenia przeznaczone dla ludzi;
- w przypadku wystąpienia objawów grypy, udać się niezwłocznie do lekarza, o sposobie i czasie  leczenia pacjenta zadecyduje lekarz

Opracowano na podstawie zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego